måndag 7 december 2009

Mätningar i mV 0ch µA

Som teletekniker är jag förstås utrustad med en multimeter! Jag lästa nyss att en tandläkare Olle Redhe brukade mäte elektrisk potential mellan tänderna!

Okey Jag mäter!
Jag mätte mellan pekfinger och tand UH6 (uppe-höger nr 6) samt
pekfinger och tanden precis under i underkäken. (NH5?)

Intresant faktiskt för så här blev det:


Lite coolt: vi har ju även en lite "power" i detta för då P=U*I är j effekten i det galvaniska här 0.006mA * 0.278mV=0.001668mW=1.7µW

1.7µW kanske verkar lite men vi ska ha 0W i effektutveckling i munnen!
Denna effekt är ju ändå uppkommen av att en (emk) ström på 6µA flyter från tanden genom instrumentet till pekfingret (kortslutningsström).

Utan att fördjupa mig i detta galvaniska elements emk, dess inre motständ, multimeterns inre motstånd så tycker jag mig se att ett fel finns i munnen! Att denna ström kan komma att ge en jonvandring av metalljoner ut från tänderna!

Ska framöver titta på detta elemnte IR (inre R) och betrakta elentet som en 2-pol.

Inga kommentarer:

 
Creeper