söndag 5 augusti 2012

Uppdaterat Juli -12 om fisk

Känner mig väldigt trött och har gjort så sedan jag började sanera.
Vad mera är är att jag tydligen inte kan äta fisk längre! 

Så här upptäckte jag det.

Efter att ätigt fiskpinnar 2-3 ggr i veckan började jag rent allmänt
tycke det var rätt trist och köpte inga nya. Efter någon vecka köpte
jag ett packet Pollock 900gr istället.

Förpackningen är som ett block kokte jag det hela.



Hungrig vara jag så jag åt upp 700 gram, potatis  med  blomkålsås till - mmm gott. Rose passar bra och lite alkohol lär ju ska vara nyttigt i kvicksilversammanhang då den ska binda upp det.



Den natten var hemsk. Vaknade 1 gång per timme för att gå på toa! Dagen
efter brände det i ansiktet och jag orkade knappt lämna sängen! Kände
mig väldigt yr och virrig.

I  två veckor pågick problemen.

Jag insåg att det var olämpligt med Pollocken och 3 veckor senare
åtegick jag till fiskpinnarna, köpte 1 pkt Coop Xtra. Nu kände mig
någolunda återställd efter den kokade fisken.

Jag  åt sex st. (180 gr)  men neeej!
Natten vart kass, inte så illa som efter
de 700 grammen men jag pinka 3 ggr. och känner mig betydligt risigare
igen!

Nu misstänker jag förstås fiskpinnarna för att ha bidragit till att
jag mått kass och inte bara saneringen. 'Till saken hör att jag innan
jag flyttade från frugan i september förra året praktiskt taget aldrig åt annan
fisk än odlad lax!

Här finns en kalkylator om vad man kan äta i fiskväg.
http://www.nrdc.org/health/effects/mercury/protect.asp

Men jag undrar hur detta stämmer! Dessutom om man redan har väl höga nivåer kvicksilver i sig så ska man noga överväga sitt matval.





--

Inga kommentarer:

 
Creeper