måndag 18 januari 2010

mätning av syn problem

Mina synproblem var av flera typer. Dels hade jag en pares så att vänstra ögat bara gick att vinkla vänster ca 10 grader när det var som sämst.
Jag hade även Nystagmus som framträde när jag tittade ät höger. Jag vill minnas att denna Nystagmus gällde bägge ögonen fast jag först antog att det endast var höger öga
Vidare så upplevde jag att världen blev suddig när jag rörde mig eller huvudet. Det var som en eftersläpning i synen.

Nu i efterhand funderar jag på om denna känsla skapades av att hjärnan inte han tolka signalerna eller att signalerna gick långsammare än vanligt eller var det att ögonmusklerna inte hann få de signaler de behövde för att rikta om ögat när huvet rörde sig?

Jag har en känsla av att det var så att ögat rörde sig slött.

Nu poängen då: man tar tid hur snabbt man kan flytta blicken max vänster - max höger! T.ex mät tiden för 1o st flytt.

Denna typ av koll kan för övrigt säkert göras föi de flesta muskel reaktioner.
Ex toggel 10 ggr:
tunga v-h
mungipor le-neutral
händer knyt-öppna
fotled: fot upp-ned
spring på stället

mät tid i sek för 10 st togglar

jan

Inga kommentarer:

 
Creeper