tisdag 27 november 2012

Vilseledande läkarvård på 1177


Märkligt resonemang




http://www.1177.se/Vasterbotten/Fraga-1177se/Fragor/Hur-mycket-kvicksilver-far-jag-i-mig-av-min-trasiga-amalgamfyllning/

/ 2014-07-30
uppdaterar: ny länk till åvanstående:
http://www.1177.se/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-mycket-kvicksilver-far-jag-i-mig-av-min-trasiga-amalgamfyllning

Svaret är oförändrat - märkligt, RT menar helt enkelt att tillföra kroppen x mg av ett
ämne  på kort tid är samma sak som tillföra samma kvantitet under lång tid!
Han skriver att det ändå är samma mängd kvicksilver i tanden ...

Ett överaskande, häpnadsväckande svar som menar att det är saksamma dricka 75:a wiskey
som att dricka ur den lite då o då under månaden. Jag tror vi alla vet att kroppens reaktion är helt olika här...
/


Finner resonemanget i RI's  (Roger Ivarssons) svar felaktigt och ofullständigt resonerat!


Motivering: En amalgamfyllning består av en amalgam-massa med en viss volym men den har även en yta.
Volymen bestämmer vilken mängd kvicksilver som totalt ingår i lagningen. Med vilken hastighet detta kvicksilver kan lämna lagningen står i proportion till lagningens exponerade yta.
Andra faktorer utöver ytan för frigörelsehastigheten är temperatur och mekanisk belastning som gnuggning och tryck.

Ytans utseende avgör ytans egentliga storlek! Den egentliga ytan i det fallet ytan är korning är avsevärt större än den synbara ytan! 

Upptaget i kroppen sker i huvudsak genom innandning av kvicksilverångan från lagningarna och via blodet för det runt och hamnar i njurar och hjärnan. Det finns även beskrivet en vandring av Hg direkt upp till hjärnan via nerverna i luktorganet.  Halveringstiden för är ca 60 dagar i blodet och 20 år i hjärnan. 

Frigörs mer Hg kommer koncentrationen i blodet öka liksom upptaget i hjärnan mfl ställen. 

Dr RI verkar ha den inställningen att det saknar betydelse om det kvicksilver som skulle avgivits från en lagning på säg 10 år avges på bara 1 år. Men då tar han inte hänsyn till även om nu halveringstiden är så lång som 20 år så på 10 år kommer  i alla fall en den rensats ut.  En ökad avgivning av kvicksilver från lagning medför en ökad konsentration av Hg i blodet.

 Dert är naivt att försöka få mig att tro att det är betydelselöst!






    





Inga kommentarer:

 
Creeper